DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CLM 102
Bahar
3
0
3
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Beslenme ile ilgili teorik bilgilerin geliştirilmesini sağlamak, besin öğelerini (karbonhidratlar, yağlar, proteinler, vitaminler, mineraller ve su) öğrenmek, sindirim, emilim, taşıma ve metabolizma işlemlerini anlamak, zorunlu gıda etiketleme kurallarını, porsiyon büyüklüğü, tanımlayıcı terimler, sağlık iddiaları ve bileşenleri içeren gıda etiketlemesini öğrenmek,Diyet Referans Değerleri, gıda etiketleri için günlük değerler ve gıda planlamada Besin Piramidini anlamak, gıda grupları ve menü planlamada birbiri yerine geçebilecek gıda listelerini öğrenmek, menü planlama ilke ve yöntemlerini öğrenmek ve çeşitli gruplara yönelik menüler planlayabilmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Besin öğelerini oluşturan karbonhidratlar, yaglar, proteinler, vitaminler, mineraller ve suyun işlevlerini ve gıdalarda bulunma durumunu açıklayabilir
  • Canlı fizyolojisinde sindirim, emilim, tasıma, metabolizma ve gıdaların vücuttan atılması islemlerini tanımlayabilir.
  • Diyet Referans Degerleri, gıda etiketleri için günlük degerler ve gıda planlamada besin Piramidini kullanır.
  • Gıda etiketlerini analiz edebilir
  • Alerjen gıdaların mutfakta ve menulerde kullanımını başarıyla uygulayabilir.
  • Restoranlar için sağlıklı menü planlayabilir ve kalori hesaplaması yapabilir
Ders Tanımı Bu derste, sağlıklı beslenme, besin özellikleri, sağlıklı bir diyet planlama, besin etiketleri, sindirim, emilim, taşıma, karbonhidratlar, yağlar, proteinler, metabolizma ve enerji dengesi, vücut kompozisyonu, kilo yönetimi, vitaminler, antioksidanlar, su ve majör mineraller, iz mineraller, yaşam döngüsüne göre beslenme, diyet ve sağlık, menü planlamayı etkileyen faktörler, menü oluşturma, menü planlama ve beslenme ile ilişkisi, standart reçete geliştirme, menü dizaynı, yazımı ve değerlendirmesi konuları incelenmektedir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Beslenmeye Giriş Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 1: Introduction to Nutrition (1-28)
2 Sağlıklı Beslenmede Gıda Biliminin Önemi Jacqueline B. Marcus-Culinary Nutrition The Science and Practice of Healthy Cooking-Academic Press, 2013 Chapter 2: Food Science Basics-Healthy Cooking and Baking Demystified (51-99)
3 Karbonhidratlar Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 3: Carbohydrates (81-119)
4 Lipidler Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 4: Lipids, Fats and Oils (125-160)
5 Proteinler Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 5: Protein (161-185)
6 Vitaminler Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 6: Vitamins (187-220)
7 Mineraller Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 7: Water and Minerals (225 – 229)
8 Vize Sınavı
9 Su ve diğer sıvılar Jacqueline B. Marcus-Culinary Nutrition The Science and Practice of Healthy Cooking-Academic Press, 2013 Chapter 8: Fluid Basics (333-370)
10 Beslenme ve Sağlık Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 11: Nutrition and Health (391 – 425)
11 Sağlıklı Menü ve Tarif Oluşturma Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 9: Healthy Menus and Recipes (295 – 335)
12 Sağlıklı Menülerin Pazarlanması Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 10: Marketing to Health-Conscious Guests (355 – 382)
13 Kilo Verme ve Koruma İçin Menü Planlama Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 12: Weight Management and Exercise
14 Her Yaşta Sağlıklı Beslenme Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons (2009) Chapter 13: Nutrition over the lifecycle (459-507)
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Karen Eich Drummond, Lisa M. Brefere-Nutrition for Foodservice and Culinary Professionals-John Wiley and Sons

Önerilen Okumalar/Materyaller

Jacqueline B. Marcus-Culinary Nutrition The Science and Practice of Healthy Cooking-Academic Press, 2013 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
10
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
65
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
3
42
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
8
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
1
35
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
15
Final Sınavı
1
17
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır

X
2

Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir

X
3

Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir

X
4

Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar

X
5

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır

X
6

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır

 

X
7

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur

X
8

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır

9

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir

X
10

Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1)

X
11

İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır

12

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest